Már több mint 10 éve, hogy a közösségi oldalak világszerte berobbantak a hétköznapi fogyasztók életébe. Persze, mi magyarok, tudjuk, hogy mindezt majdnem megelőzte az iWiW.
És ha még nem tudtad volna, az iWiW-et, és minden social média felületet – mint egyfajta kapcsolattartó játékot – először bizony Karinthy Frigyesék játszották önmaguk szórakoztatására, kávéházi ücsörgéseik közepette. A játék lényege az volt: hány ismerősön keresztül tudsz eljutni az argentin miniszterelnökig? Akinél a legkevesebb volt ez a szám, az nyert.
Soha nem látott mértékű növekedés a felhasználók számában
És akkor itt van ez a TikTok, ami 2016 szeptemberében indult Kínából, akkor még Douyin néven. A lényege – talán túllépve a korábbi vagy még futó közösségi oldalakat – nem teszi lehetővé szöveges bejegyzések, fotók, hosszabb videók, élőzések megosztását, hanem csakis a 15 másodperces, zenével vagy egyéb hangeffektekkel kiegészített rövid videókat.
Hogy a zenei felhasználói háttér is meglegyen, 2018-ban egységesítették, az egy évvel korábban megvásárolt Musical.ly alkalmazással, ezzel radikális amerikai picaokat megszerezve.
Az alkalmazással a felhasználók az száj szinkronizálását, a tánc és más fizikai mozgásokat tudtak kísérni zenével és szórakoztató hangeffektekkel. Ez pedig a fiatal célcsoportok számára nagyon gyorsan közkedveltté vált, így 2020-ra a világ legkedveltebb alkalmazása lett.
A TikTok a világ több mint 150 piacán érhető el, 39 nyelven. A 2018-as hivatalos statisztikák azt mutatják, hogy abban az évben a világon 500 millió aktív TikTok felhasználó volt. Egy 2019-es kutatás* szerint a csevegő programokat leszámítva a Facebook és az Instagram után már a harmadik leginkább használt közösségi oldal a TikTok, miközben ennek az évnek novemberében már elérte a 1,5 milliárdos letöltést is.
És az elérés növekedése azóta sem áll meg, folyamatos.
De kik használják a TikTok-ot?
Jelenleg elsősorban kínai, indiai és észak-amerikai felhasználók vannak többségben. Egy évvel ezelőtt a Reuters közzétette, az amerikai TikTok-felhasználók 60%-a 16-24 év közötti. A TikTok adatai (2019. március) azt mutatják, hogy az Egyesült Államokban a felhasználók több mint 50%-a 18-34 éves, és nagyjából egyenletesen oszlik meg a 18-24 és a 25-34 évesek között. Ugyanakkor az is érdekes, hogy az amerikai TikTok-felhasználók ¼-e még mindig 45-64 éves.
Kétharmaduk nő, míg ⅓-ud férfi. Előbbiek esetében feltűnő, hogy a 21-25 éves fiatal nők osztják meg a tartalmak 50%-át.
"A Global Web Index 2019-ben publikált mérése szerint a TikTok-felhasználók 61%-a vallja azt, hogy hajlamos vásárolni abból a márkából, amelynek a hirdetését látja. Több mint felük pedig azt állította, hogy szívesen vásárolna olyan terméket, amellyel részese lehet a köré épített közösségnek, míg 63 %-uk márkatudatos személynek vallja magát."
TikTok Magyarországon
Egy hazai kutatásból** kiderül, hogy jelenleg, azaz 2020 szeptemberében, több mint 1,5 millió magyar TikTok-ozik, 92%-uk nő, mindössze 17%-uk 21 éves vagy annál idősebb. A felhasználók a kreatív tartalmakat kedvelik a legjobban, miközben az itthon is elérhető márkákat kevésbé követik.
Így könnyen megállapítható, hogy a jelen és a jövő fogyasztóit a TikTok-on el lehet érni, azonban kizárólag minőségi, kreatív tartalmakkal. A TikTok új elérési piacot jelent már a vállalkozások számára, amit vétek kihagyni.
Ha úgy érzed, te és vállalkozásod is szeretne nyitni a TikTok nemzedéke felé, keress bennünket, és elkészítjük kreatív, márkaépítő, akár edukációs TikTok animációs videódat!
Forrás: AppAnnie
** Az online kérdőívet 2020. szeptember 7-18. között 10.053 fő töltötte ki. A kutatást a Ringier Axel Springer Magyarország médiavállalat oktatási programja, a Digital Media Campus kezdeményezte, a felmérés a Post For Rent ügynökség, Boroznaki Gergely tartalom- és social média marketing szakértő, valamint a Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikáció és Szociológia Intézet kutatói, Bokor Tamás és Székely Levente szakértői közreműködésével készült.
Így könnyen megállapítható, hogy a jelen és a jövő fogyasztóit a TikTok-on el lehet érni, azonban kizárólag minőségi, kreatív tartalmakkal. A TikTok új elérési piacot jelent már a vállalkozások számára, amit vétek kihagyni.