Ha még nem tudtad volna, az iWiW-et és minden social média felületet – mint egyfajta kapcsolattartó játékot – először bizony Karinthy Frigyesék játszották önmaguk szórakoztatására, kávéházi ücsörgéseik közepette. A játék lényege az volt: hány ismerősön keresztül tudsz eljutni az argentin miniszterelnökig? Akinél a legkevesebb volt ez a szám, az nyert.

Soha nem látott mértékű növekedés a felhasználók számában
És itt van ez a platform, ami 2016 szeptemberében indult Kínából, akkor még Douyin néven. A lényege – talán túllépve a korábbi vagy még futó közösségi oldalakat – nem teszi lehetővé szöveges bejegyzések, fotók, hosszabb videók vagy élőzések megosztását, hanem csak a 15 másodperces, zenével vagy egyéb hangeffektekkel kiegészített rövid videókat. Hogy a zenei felhasználói háttér is meglegyen, 2018-ban egységesítették az egy évvel korábban megvásárolt Musical.ly alkalmazással, ezzel radikális amerikai piacon hódítva meg a felhasználókat.
Ezzel a lehetőséggel a felhasználók az ajkak szinkronizálását, a tánc és más fizikai mozgásokat tudtak kísérni zenével és szórakoztató hangeffektekkel. Ez pedig a fiatal célcsoportok számára nagyon gyorsan közkedveltté vált, így 2020-ra a világ legkedveltebb alkalmazása lett. A platform a világ több mint 150 piacán érhető el, 39 nyelven. A 2018-as hivatalos statisztikák azt mutatják, hogy abban az évben 500 millió aktív felhasználó volt világszerte. Egy 2019-es kutatás* szerint a csevegő programokat leszámítva a Facebook és az Instagram után már a harmadik leginkább használt közösségi oldal, miközben az év novemberében elérte a 1,5 milliárdos letöltést is. Az elérés növekedése azóta sem áll meg, folyamatos.
De kik használják ezt a közösségi platformot?
Jelenleg elsősorban kínai, indiai és észak-amerikai felhasználók vannak többségben. Egy évvel ezelőtt a Reuters közzétette, hogy az amerikai felhasználók 60%-a 16-24 év közötti. A statisztikák (2019. március) azt mutatják, hogy az Egyesült Államokban a felhasználók több mint 50%-a 18-34 éves, és nagyjából egyenletesen oszlik meg a 18-24 és a 25-34 évesek között. Ugyanakkor érdekes, hogy az amerikai felhasználók ¼-e még mindig 45-64 éves. Kétharmaduk nő, míg ⅓-ud férfi. Előbbiek esetében feltűnő, hogy a 21-25 éves fiatal nők osztják meg a tartalmak 50%-át.
"A Global Web Index 2019-ben publikált mérése szerint a felhasználók 61%-a hajlamos vásárolni abból a márkából, amelynek a hirdetését látja. Több mint felük azt állította, hogy szívesen vásárolna olyan terméket, amellyel részese lehet a köré épített közösségnek, míg 63%-uk márkatudatos személynek vallja magát."
TikTok Magyarországon
Egy hazai kutatásból** kiderül, hogy 2020 szeptemberében több mint 1,5 millió magyar használja a platformot, 92%-uk nő, mindössze 17%-uk 21 éves vagy annál idősebb. A felhasználók a kreatív tartalmakat kedvelik a legjobban, miközben az itthon elérhető márkákat kevésbé követik. Így könnyen megállapítható, hogy a jelen és a jövő fogyasztóit ezen a felületen el lehet érni, azonban kizárólag minőségi, kreatív tartalmakkal. Ez az új elérési piac jelentős lehetőséget kínál már a vállalkozások számára, amit vétek kihagyni.
Ha úgy érzed, te és vállalkozásod is szeretne nyitni a TikTok nemzedéke felé, keress bennünket, és elkészítjük kreatív, márkaépítő, akár edukációs animációs videódat!
Forrás: AppAnnie
** Az online kérdőívet 2020. szeptember 7-18. között 10.053 fő töltötte ki. A kutatást a Ringier Axel Springer Magyarország médiavállalat oktatási programja, a Digital Media Campus kezdeményezte, a felmérés a Post For Rent ügynökség, Boroznaki Gergely tartalom- és social média marketing szakértő, valamint a Budapesti Corvinus Egyetem Kommunikáció és Szociológia Intézet kutatói, Bokor Tamás és Székely Levente szakértői közreműködésével készült.